Particuliere sociaal emotionele trajecten
Stap 1: informatief gesprek
Na het informatieve gesprek kunt u besluiten of u van onze diensten gebruik wil maken. Als u besluit met ons verder te gaan volgt er een intakegesprek. U kunt er ook voor kiezen om het informatieve gesprek over te slaan. In dat geval starten wij direct met de intake fase.
Stap 2: intakegesprek
In dit gesprek wordt de hulpvraag uitgevraagd, nader geconcretiseerd en geanalyseerd. Hierna worden enkele screeningsvragenlijsten aan ouders en eventueel leerkracht voorgelegd. Nadat er voldoende informatie is verzameld volgt er een intakeverslag met conclusie en advies.
Stap 4: adviesgesprek
Het advies wordt met kind en ouders besproken en er wordt een basis gelegd voor het behandel/begeleidingsplan of het onderzoekstraject. Voorafgaand aan de behandeling/begeleiding wordt er een plan opgesteld.
Stap 5: Start behandeling/begeleiding en/of diagnostiek traject.
Vergoede dyslexie trajecten
Stap 1: intakegesprek
Maximaal 6 weken na acceptatie van het aanmelddossier van het Samenwerkingsverband vindt er een intakegesprek plaats met kind en ouders.Tijdens het intakegesprek wordt de verkregen informatie van het Samenwerkingsverband verder uitgevraagd en de betrokkenen geïnformeerd over onze werkwijze. Hierna worden er onderzoeksafspraken ingepland voor het kind.
Stap 2: adviesgesprek
Nadat de onderzoeken zijn afgerond worden de resultaten en conclusie verwerkt in een onderzoeksverslag. Dit verslag wordt met kind en ouders besproken. Indien er sprake is van Ernstige dyslexie wordt er een behandelplan opgesteld en worden er afspraken gemaakt over de start van de behandeling.
Stap3: start behandeling
Particuliere dyslexie trajecten
Stap 1: informatief gesprek
Na het informatieve gesprek kunt u besluiten of u van onze diensten gebruik wil maken. Als u besluit met ons verder te gaan volgt er een intakegesprek. U kunt er ook voor kiezen om het informatieve gesprek over te slaan. In dat geval starten wij direct met de intake fase.
Stap 2: intakegesprekTijdens het intakegesprek wordt de hulpvraag verder uitgevraagd en wordt aangegeven dat het dossier bekeken zal worden om na te gaan of het kind of de jongere in aanmerking komt voor dyslexie of dyscalculie onderzoek. Bij een positieve beoordeling wordt het onderzoek ingepland.
Stap 3: start diagnostiek
Voor dyslexie onderzoek in het basisonderwijs gelden de volgende criteria:
- Ernst: de afgelopen drie hoofd meetmomenten een E of V- (min) score behaald op Cito Spelling.
- Hardnekkigheid: extra hulp gehad tussen de drie hoofd meetmomenten op school voor spelling. Hierbij gaat het om specifieke hulp op individueel niveau of in een klein groepje buiten de klas (minimaal 60 minuten per week).
Stap 4: adviesgesprek
Na afronding van de diagnostiek volgt er een gesprek met kind/jongere en ouders om het verslag met de onderzoeksresultaten en conclusie persoonlijk toe te lichten.